Turer

Alle i Merikroken bygdebarnehage går mye på turer i nærområdet. Målet med turene er at barna skal få oppleve nærmiljøet utenfor barnehagen, og finne gleden ved å være ute i naturen.

Vi i vår barnehage er opptatt av at barna skal få positive og varierte naturopplevelser. Vi vil gi barna gode oppleveler og oppleve felleskap, så de blir glade i å være ute. Barn som ferdes ute i naturen utvikler god motorikk av å gå i ulendt terreng. De får rike muligheter til å klatre i trær, lage hinderløype av naturmateriale og ikke minst bruke kroppen sin aktivt.

Vi oppfordrer barna til å la kreativiteten få fritt spillerom når vi er på tur. Kongler blir til kuer og kvister/pinner blir til sverd.

På turdager har alle barna ha med ferdig pakket sekk med mat, drikke (varmt/kaldt) og sitteunderlag.

Vi lager ofte bål og sammen lager vi mat på bålet.

I samarbeid med dere foreldre gir vi tips og råd om hva barna trenger å ha av klær for å få en god opplevelse i naturen.

Vi tilpasser turens lengde etter barnets alder og funksjonsnivå. Noen ganger kommer vi ikke lenger enn utenfor porten, for der møtte vi ei høne og andre ganger går vi lange turer og bruker hele dagen.

Vi har ulike steder å gå til:

Hestene og hønene:

Vi har to gårder som nærmeste nabo til barnehagen. En av gårdene har mange hester som vi gir mat, synger for og klapper. Den andre gården har høner og sauer som nesten daglig får besøk av oss. Barna liker å telle at alle hønene er på plass og se hvor mange egg de legger. Spennende for små og store.

Jordet:
Like nedenfor barnehagen er det et jorde vi gjerne går til om vinteren for å ake. De andre årstidene går vi ofte over jordet for å komme til andre turdestinasjoner. Vi følger også nøye med når bonden er på åkeren med traktoren sin. Vi får komme og ta en titt inni traktoren, noe som er veldig spennende for barna.

Når bonden har sådd på jordet, tar vi ofte turen bortom for om se om det gror. Når høsten kommer er det spennende å følge med på treskemaskinen og alle de hvite store eggene som kommer på jordet.

"Den lille skogen":

Like ved jordet, har vi en liten skog. Der kan vi bygge hytte, gå på oppdagelsesferd og leke.Mange flotte historier har blitt laget her.

Den nederste skogen

Flystripa:

Litt lenger ned i veien her er det et område, som i utgangspunktet blir brukt til å fly modellfly på. Det er et fint turmål for oss. Her er det et stort åpent område som egner seg til mye god lek.

Gapahuken:

Oppe i gapahuken er vi virkelig i skogen. Her får barna lov til å boltre seg i skogens skjønne natur. Det er ca 1,5 km å gå, en fin tur som gir fine motoriske utfordringer.

Her ser vi etter villjordbær, blåbær og tyttebær. Om vinteren har vi bål , så vi kan varme oss om det er litt kaldt.

Grillhytte:

Barnehagen har en grillhytte inne på barnehagens uteområde. På ekstra kalde og våte dager er det godt å krype inn i grillhytta hvor bålet spraker og vi kan varme våte og kalde hender.