Litt om Merikroken bygdebarnehage

Merikroken bygdebarnehage er en privat foreldre drevet barnehage i Lier kommune. Vi har for tiden 3 veldrevne avdelinger hvor det er plass til 39 barn. Personalgruppen er en engasjert og stabil gruppe, som er i kontinuerlig utvikling. Barnehagen vår er en fantastisk arena for barna og en super arbeidsplass for de voksne. Merikroken ligger landlig og naturskjønt til på vestsiden av Lierdalen, mellom Lier og Sylling. Det er kort vei til Lier, Tranby og Sylling.

Barnehagen har en lang historie. Den startet som park på slutten av 70 tallet og seinere korttidsbarnehage. I 2007 ble driften endret til heldagsbarnehage.

Merikroken har et stort uteområde som innbyr til lek. Barnehagen er omkranset av skog, jorder og gårdsbruk. Det er flotte turmuligheter rett utenfor døren.

Vi er opptatt av at barn i barnehagen hos oss skal oppleve bevegelsesglede og naturglede, derfor bruker vi mye tid utendørs. Merikroken bygdebarnehage har et stort, fint uteområde som innbyr til mye god lek for liten og stor. Den inneholder bl.a. en grillhytte og fotballbane, som brukes ofte. Du kan lese mer om uteområdet her.

Når vi er så heldig å ha en barnehage som ligger litt ut på landet er hester, sauer og høner dagligdagse syn for barna. Vi besøker ofte dyrene på gårdene rundt oss. Vi har også skogen i umiddelbar nærhet, og benytter oss mye av den. Vi har mange forskjellige turmål i skogen rundt oss som du kan lese mer om her. Vi mener at aktive barn, er glade barn :)

Vi er en liten barnehage i dagens målestokk, og det ønsker vi å forbli. Vi er opptatt av at alle som har tilknytning til vår barnehage skal bli sett og hørt. Det gjelder barn, foreldre og ansatte. Vi er opptatt av å bygge gode relasjoner sammen, slik at alle som kommer i barnehagen vår skal føle seg velkommen og inkludert i et trygt miljø. Ta gjerne turen innom for en omvisning i barnehagen vår.

Vår visjon er: "Alle skal bli sett og hørt"

Barnehagen drives etter ideelt formål, hvor ingen skal tjene penger på barnehagen. Barnehagen er registrert i Brønnøysund-registrene som et SA og det velges et styre med representanter fra foreldregruppen.

I 2020 endret barnehagen navnet til: Merikroken bygdebarnehage. Vi mener det sier noe om hvem vi er. Den lille barnehagen på bygda, som tar vare på tradisjoner og miljøet rundt oss.