Sunne og aktive Liunger

Sunne og aktive Liunger har fokus på fysisk aktivitet, gode matvaner og trivsel i barnehagen. Prosjekt er et samarbeid med Lier kommune.

Merikroken bygdebarnehage ønsker å være et sted hvor barna lærer sunne matvaner, om hvor maten kommer fra og hvordan maten de spiser blir til. Barnehagen vår har vært med i Sunne aktive Liunger i mange år.

Vi har egen grønnsakshage hvor barna dyrker og høster fra.

I Merikroken bygdebarnehage legger vi vekt på at barna får varierte og sunne måltider som er laget av gode, rene og næringsrike råvarer. Barna trenger næringsrik mat for best mulig vekst og utvikling, og for å fremme god helse og forebygge sykdommer. Barnehagen har en viktig arena for å fremme sunne kostvaner blant barna. I vår barnehage har barna med frokost og vi tilbyr lunsj og ettermiddagsmåltid. Vi har et mellommåltid som består av grønnsaker.

Matlaging og måltidene i barnehagen har en viktig funksjon med tanke på utvikle barnas sosiale kompetanse, kulturforståelse, matglede, samt bidrar til gode kunnskaper og holdninger til sunne helsevaner. Hos oss bruker vi måltidet aktivt som et pedagogisk virkemiddel for å lære bort disse kunnskapene og holdningene.